Przygotuj aplikację mObywatel lub dane z dokumentu tożsamości, w tym numer PESEL.
Masz już konto w BIK? Zaloguj się
Coraz częściej oszuści próbują podszywać się pod różne instytucje finansowe, w tym banki lub BIK. Potrafią przy tym podrobić numer telefonu z którego dzwonią w taki sposób, że Ty faktycznie zobaczysz na ekranie numer, a nawet nazwę instytucji, pod którą się podszywają.
Pretekstem do rozmowy jest np.
informacja, że zlecono duży przelew z Twojego konta albo że przyjęto
Twój wniosek o kredyt – i potrzebna jest dodatkowa weryfikacja Twoich
danych. Kiedy zaprzeczysz, że wykonujesz takie operacje, Twój rozmówca
zapewne poinformuje Cię, że ktoś włamał się na Twoje konto i zaoferuje
„pomoc”
w zablokowaniu rzekomej próby wyłudzenia.
Zwykle celem takiego kontaktu jest próba wyłudzenia od Ciebie danych dostępowych do Twojego konta bankowego lub np. skłonienie Cię do zainstalowania oprogramowania, które umożliwi im przejęcie kontroli nad Twoim urządzeniem. W efekcie oszuści mogą wyczyścić Twoje konto bankowe, a nawet wyłudzić kredyt lub pożyczkę na Twoje dane.
Jak się przed tym bronić?
Może zdarzyć się, że Twoje dane osobowe dostaną się w niepowołane ręce, np. w wyniku jakiegoś wycieku danych. Warto więc rozważyć aktywację Alertów BIK. Dzięki temu dostaniesz SMS za każdym razem, kiedy ktoś złoży wniosek o kredyt lub pożyczkę na Twoje dane. Jeśli to nie Ty starasz się o kredyt, masz szanse zapobiec wyłudzeniu. Więcej o Alertach BIK>>>