Przygotuj aplikację mObywatel lub dane z dokumentu tożsamości, w tym numer PESEL.
Masz już konto w BIK? Zaloguj się
Amortyzacja to bardzo ważne pojęcie w kontekście finansów firmy. Może ona realnie wpływać na zobowiązania podatkowe przedsiębiorstwa, jego kondycję finansową oraz wiarygodność w oczach banku i ostatecznie – na zdolność kredytową. Jeśli prowadzisz działalność gospodarczą, warto zrozumieć, czym jest amortyzacja i jak można nią zarządzać.
Amortyzacja polega na stopniowym rozliczaniu w kosztach wartości środków trwałych, czyli majątku używanego w firmie dłużej niż rok. Przykładem mogą być maszyny produkcyjne, samochody, sprzęt komputerowy czy budynki. Zamiast jednorazowo „wrzucać w koszty” zakup, przedsiębiorca rozkłada go w czasie – zgodnie z przewidywanym okresem użytkowania danego składnika majątku oraz jego zużyciem i utratą wartości.
Istnieje kilka metod amortyzacji. Każda z nich inaczej wpływa na wynik finansowy i sposób ujmowania kosztów w czasie.
Dobór metody amortyzacji ma duże znaczenie – to od niej zależą koszty przedsiębiorstwa w danym roku podatkowym, jego obciążenia podatkowe i sytuacja finansowa.
Amortyzacja wpływa też na zdolność kredytową przedsiębiorstwa. Bank, analizując zdolność kredytową firmy, patrzy nie tylko na przychody i zyski, ale również na koszty i przepływy pieniężne. Amortyzacja jednocześnie zmniejsza dochód firmy podlegający opodatkowaniu i należny podatek dochodowy, przez co przepływy pieniężne są większe. W związku z tym w budżecie przedsiębiorstwa zostaje więcej środków na spłatę zobowiązań.
Banki przy analizie sytuacji finansowej firm patrzą nie tylko na zysk netto, ale na zysk operacyjny powiększony o amortyzację, odsetki i podatki. Dzięki temu zdolność kredytowa firmy może urosnąć za sprawą przemyślanej amortyzacji.
Aby upewnić się, że bank weźmie pod uwagę amortyzację, warto dołączyć tabele amortyzacyjne lub dowody zakupu środków trwałych z opracowaniem ich wpływu na przychody firmy do wniosku kredytowego.
Na zdolność kredytową firmy wpływa wiele czynników. Jeśli chcesz sfinansować swoje przedsięwzięcia biznesowe kredytem i zależy Ci na jego wysokiej kwocie lub korzystnych warunkach, warto pamiętać o:
W BIK możesz łatwo sprawdzić historię zobowiązaniach Twojej firmy, w tym dane o ewentualnych zaległościach płatniczych) – wystarczy pobrać Raport BIK Moja Firma. Warto po niego sięgać zawsze, gdy rozważasz kredyt firmowy – banki też sprawdzają informacje z BIK przed podjęciem decyzji o udzieleniu finansowania.
• Jak zadbać o płynność finansową przedsiębiorstwa?
• Zanim weźmiesz kredyt na firmę… Sprawdź stan jej finansów!
• 4 sposoby na sprawdzenie kontrahenta – działaj bezpiecznie!
Amortyzacja wpływa przede wszystkim na wysokość kosztów uzyskania przychodów, a tym samym na wysokość należnych podatków i wynik finansowy firmy. Dodatkowo może obrazować faktyczne zużycie majątku przedsiębiorstwa.
Proces amortyzacji środków trwałych polega na stopniowym przenoszeniu wartości środka trwałego w koszty działalności, zgodnie z jego okresem użytkowania. Innymi słowy, chodzi tu o systematyczne odpisywanie określonej kwoty, stanowiącej ułamek wartości środka trwałego, od przychodów przedsiębiorstwa.
Amortyzacja kredytu to coś zupełnie innego od amortyzacji środków trwałych. W bankowości ten termin oznacza systematyczną spłatę zadłużenia wraz z odsetkami według określonego harmonogramu.
Nie można dokonywać amortyzacji takich środków trwałych, jak np. grunty, dzieła sztuki, budynki i, lokale. Ponadto amortyzacji nie podlegają składniki majątku, które nie są zaliczane do środków trwałych, np. o przewidywanym okresie użytkowania krótszym niż rok. Zasady w tym zakresie określają Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz Ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych.
Sprawdzisz, jakie dane na temat Twojej firmy są w BIK
Utrzymanie płynności finansowej staje się wyzwaniem dla coraz szerszego grona firm. Nieotrzymywane w terminie płatności, niespodziewane wydatki czy sezonowe spadki sprzedaży potrafią silnie zachwiać budżetem. Możesz jednak liczyć na wsparcie. Jedną z opcji jest kredyt rewolwingowy. Co to takiego, jak działa i dlaczego warto z niego skorzystać? Sprawdź!
więcejTwojej firmie udało się pozyskać obiecującego kontrahenta? Powstrzymaj na chwilę entuzjazm i daj sobie czas na jego sprawdzenie. Dzięki temu możesz uchronić swój biznes przed finansową katastrofą. Zaufanie to za mało. Poznaj cztery konkretne sposoby na sprawdzenie kontrahenta, które pomogą Ci działać bezpiecznie i odpowiedzialnie.
więcejBez płynności finansowej nawet najlepszy pomysł na biznes może utonąć w morzu zobowiązań. Jeśli chcesz z sukcesem prowadzić firmę, musisz zadbać o to, aby była wypłacalna, a także gotowa na przejściowe kłopoty. Jak uniknąć zatorów płatniczych i utrzymać firmę w dobrej kondycji?
więcej